Spring naar inhoud

Eboman

oktober 21, 2011

Dit is mijn eerste post sinds de wederopstanding van de Ezel. Ik wil graag vertellen over iemand die mij inspireert. Iemand die van zijn passie zijn werk maakt. Iemand die iets neemt en dat steeds verbetert, mooier maakt en deelt met de wereld. Ik heb het over Eboman. Deze zomer was ik als vrijwilliger betrokken bij ‘Remix Culture’ van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Een inspirerende week vol lezingen, workshops en uitwisseling voor internationale professionals en studenten die zich bezig houden met nieuwe media en kunsteducatie. Eboman vertelde tijdens Remix Culture over zijn liefde voor sampling. Hij is wereldwijd bekend als een pionier op het gebied van video sampling en realtime video bewerking.

Ik laat hem graag zelf aan het woord. Hieronder tekst en links naar relevante sites. Mocht je ook een keer willen vertellen wie jou inspireert op het gebied van kunsteducatie, de Ezel hoort het graag!

Lees, klik en geniet!

Linda Rusconi

In 2009 heeft Eboman ‘Senna’ ontwikkeld; een videosample instrument voor kinderen:

“Met Senna kunnen kinderen zelfstandig of in groepsverband met fragmenten van YouTube video’s een audio visuele collage maken. Op deze manier willen wij een instrument ontwikkelen dat kinderen in staat stelt om de enorme hoeveelheid beeld en geluid die op hen afkomt via T.V. en internet naar hun hand te zetten en daarmee te spelen. Senna is ontwikkeld voor kinderen van 8 jaar en ouder. Kinderen kunnen met Senna YouTube video’s downloaden en een stukje uit deze video knippen en opslaan in de Senna video sample database. Met deze samples kunnen zij een collage maken die bestaat uit vier lagen: een video beat, een video melodie, een video baslijn en een video verhaallijn. Deze vier lagen kunnen zij afzonderlijk audiovisueel vervormen en mixen in 3D. Er kunnen in totaal 8 collages per kind worden opgeslagen waarmee zij zelf een live performance kunnen geven. Tijdens deze presentatie kunnen zij de acht collages afwisselen en de verschillende lagen live bewerken en mixen in 3D. Kinderen kunnen eigenlijk alles wat ik kan met SenS! Omdat Senna veel geavanceerde mogelijkheden heeft hebben we Senna volgestopt met slimme technologie die de kinderen helpt bij het maken van de video collages. Ook hebben we een speciale 3D interface ontwikkeld, waarmee de kinderen op een natuurlijke manier langs de verschillende functionaliteiten en concepten van Senna worden geleid. Zo kunnen zelfs hele jonge kinderen zelfstandig aan de slag met Senna.”

Een ander fijn project waarin hij samenwerkt met iedereen die dat wil is Wikivideo:

In dit project produceer ik mijn composities in samenwerking met het publiek. Dat is niet alleen leuk, maar ook noodzakelijk: Het is te gek voor een video sample artiest dat er op internet tegenwoordig een oneindige hoeveelheid video’s te vinden is, maar de hoeveelheid video’s op internet is zo groot en het aanbod is zo veranderlijk, dat het niet reëel is om van een enkel individu (amateur of professional) te verwachten dat hij/zij zelfstandig een overzicht kan creëren over al deze fragmenten en de verbanden tussen deze fragmenten. Om inhoudelijk relevant werk te kunnen produceren wordt ik gedwongen om een groot deel van mijn werk te besteden aan het researchen van materiaal en inleven in verschillende onderwerpen. Dat is niet mijn ambitie. Bovendien vind ik dat er al teveel niet relevante meningen van niet ter zake kundige mensen te zien en te horen zijn op T.V. en internet. Ik stel mij liever op als moderator, katalysator, inspirator of zelfs initiator van een groepsproces waarin video collages worden gemaakt met op video vastgelegde feiten en niet met (meestal irrelevante) meningen.
de WikiVideo website (2011)

In het WikiVideo project staat de website http://www.wikivideo.info centraal. M.b.v. deze website kan iedereen fragmenten van YouTube video’s toevoegen aan de WikiVideo database. Op de WikiVideo website kan iedereen zelf een YouTube video downloaden, een stukje van maximaal 30 seconden uit de video knippen, toevoegen aan een WikiVideo onderwerp en signeren. De WikiVideo onderwerpen worden bepaald door de WikiVideo Facebook group. Op de Facebook pagina van deze group kan iedereen onderwerpen op de wall posten. De onderwerpen met de meeste likes worden oficiële WikiVideo onderwerpen. Op http://www.wikivideo.info kan iedereen 24 uur per dag mijn werkproces volgen via een live video stream van een camera die op mijn werkplek gericht staat. Via deze stream is ook direct zichtbaar hoe de video samples via de site mijn studio binnenkomen. Ik publiceer voortdurend de WikiVideo’s die ik over de onderwerpen heb gemaakt. Deze zijn nooit af, maar blijven zich ontwikkelen zolang het onderwerp actueel blijft en er nieuwe video fragementen worden toegevoegd aan de WikiVideo database. Op de WikiVideo site kan iedereen de video samples ook los van mijn composities bekijken en zo gebruik maken van deze verzamelplek voor interessante video fragmenten over interessante onderwerpen.

Voor de publicatie van deze WikiVideo’s hebben we een speciale video speler ontwikkeld: de HyperVideo player. Een HyperVideo is een video waarin je op alle verschillende elementen van de video collage kunt klikken. Door te klikken op deze elementen (in dit geval de video samples en de graphics) wordt de gebruiker doorverwezen naar andere plekken op het internet. Als de gebruiker op een video sample klikt wordt automatisch de orginele YouTube video geopend waar deze sample uit is geknipt. Graphics kunnen in een WikiVideo naar allerlei verschillende dingen verwijzen (linken), bijvoorbeeld texten in Wikipedia, andere WikiVideo’s, Playlists, websites etc. Voor texten wordt dit principe op internet al heel lang gebruikt (dit noemt men hyper text), zoals in Wikipedia waar de blauwe woorden verwijzen naar andere artikelen in Wikipedia. Voor video is dit een nieuw gegeven.

http://www.eboman.info/wiki/index_nl.php
http://www.wikivideo.info/
http://www.eboman.info/
Remix Culture

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: